Forbedret kundereisen med skybasert logistikksystem

Extra Leker måtte investere i en ny plattform for e-handel. De forstod raskt at det ikke bare var huset som måtte rives, men også grunnmuren. Nå er de på vei inn i en ny, digital hverdag med ERP- og logistikksystemet Visma Net som grunnmuren i alt de gjør.
– Visma Net hjelper oss med å lage en sømløs kundereise mellom butikk og nettbutikk.

Daniel Lilleskog er markedssjef i Extra Leker. Han fungerer også som prosjektleder for ny software de implementerer i samarbeid med leverandørene. Hans mål er å bygge en bro mellom det digitale og fysiske, slik at kunden får en sømløs kjøpsopplevelse uavhengig av hvordan de liker å handle. Han opplever at det å forenkle og automatisere alle prosessene er en stor gevinst, men at den største gevinsten likevel vil være at kundene får en enda bedre kjøpsopplevelse når de handler hos Extra Leker.

– Vi var enige om veien videre da jeg startet i januar 2020. Extra Leker skulle bli mer digitale, med blant annet ny nettbutikk. Men med ny nettbutikk, så vi at den gamle riggen ikke la til rette for at vi kunne bygge videre på toppen. Det var dette som trigget oss til å investere i et nytt ERP-system, forteller Lilleskog.

Med rigide systemer som ikke la til rette for samhandling, hadde de mange irritasjonsmomenter på ukentlig basis.

– Det var kjipt å ha et usikkert system. Den nye riggen vår skal hjelpe oss med å lage bedre kundereiser – uavhengig av om kundene handler på nettet eller i butikkene.  Vi vet jo, både av erfaring og data, at de fleste som handler i butikken først er innom nettbutikken.

Om Extra Leker AS

Extra Leker er en 100% norskeid kjede som åpnet dørene til sin første butikk i Stavanger i 1988, og har siden den tid vokst til en av Norges desidert største leketøyskjeder. I dag består Extra Leker totalt av 25 butikker i Norge, 3 butikker i Sverige, og en nettbutikk.

Les mer om Extra leker

Full kontroll på lager og logistikk

Det har vært flere smertepunkter for Extra Leker. I tillegg til mye manuelt arbeid, fant de det utfordrende å ha utendlanske software-leverandører. Veien til god kommunikasjon ble lengre – og terskelen for å fikse småting var høyere.

– Det var viktig å velge en norsk systemleverandør. Det har tidvis vært vanskelig å ha en utenlandsk aktør, både for forståelsen av systemet, men også for kontaktpunktene. Jeg er veldig glad for å ha en lokal aktør som Dataplan. Det er lett å sette opp et ekstra møte, og hvis Anton ikke svarer på mail, er det jo bare å dukke opp på døra… :)

I skyen er det ikke lenger begrensninger på hva Extra Leker kan gjøre. Tidligere slet de med å hente ut gode salgstall, og de manglet et system for mottak i butikk. Med mindre de gjorde manuelle tellinger, fantes det heller ikke lagerstatus i butikkene. Det ga ekstraarbeid ved innkjøp, og forlengte prosessene.

– Visma Net skal hjelpe oss med å lage en sømløs kundereise mellom butikken og netbutikken. Vi vet jo, både av erfaring og data, at de fleste som handler i butikken er innom nettbutikken tidligere i kundereisen. Kundene skal ha en enkel opplevelse hos oss, og handle på sine egne premisser – enten det er netthandel, klikk og hent, eller fysisk shopping.

dashboard

Hvorfor falt valget på Visma Net?

– Vi var på utkikk etter en Visma-leverandør, fordi flere på økonomi hadde positiv erfaring med å jobbe i Visma Business.

Lilleskog forteller at det var takket være et via-via-bekjentskap til Visma-leverandøren Dataplan i Stavanger, at de kom i kontakt med rådgiver Anton Solberg. Han anbefalte Visma Net.

– Vi kjente til flere som hadde hatt gode prosjekter med Dataplan, og ingen hadde noe negativt å komme med. Det er faktisk relativt sjelden. Kompetansen og merkevaren deres var bra, og når vi i tillegg hadde et vellykket forprosjekt og fikk god oppfølging, var det done deal.

I tillegg hadde Extra Leker vært Visma-kunder i 5 år, gjennom lønnssystemet Huldt & Lillevik.

– Vi er veldig begeistret for at Visma Net er et «out of the box»-system. Det er allerede tilpasset det nordiske markedet, og vi trenger ikke å gjøre hundre-og-femti-elleve tilpasninger for å få det til å fungere. Alle integrasjoner mot bank, elektronisk faktura og rapportering til myndighetene er på plass.

Den nye riggen vår skal hjelpe oss med å lage bedre kundereiser – uavhengig av om kundene handler på nettet eller i butikkene.  Vi vet jo, både av erfaring og data, at de fleste som handler i butikken først er innom nettbutikken.

Logistikkmodulen i Visma Net

Visma Net

Extra Leker kombinerer modulen for økonomi og regnskap med lager og logistikk. I tillegg har de nettbutikk fra Magento 2 PIM fra PIMCORE, kassesystem fra Extenda Rapportering i PowerBI og AGR Dynamics for innkjøpsplanlegging.

Utforsk mulighetene med Visma Net

Levert av Dataplan

Tusen takk til Dataplan, som er ansvarlig for den smidige overgangen til Visma Net for Extra Leker. Visma Software leverer alle løsninger gjennom Visma-sertifiserte partnere, og Dataplan er en av våre mange dyktige leveransepartnere, som støtter våre kunder gjennom hele implementeringsprosessen.

Bli kjent med Dataplan