Forbedret likviditeten med automatikken i Visma Net

Bredbåndsselskapet Midt IT forbedret likviditeten med Visma Net. Nå håndterer de stort sett purringer og inkasso helt automatisk.
– Det gikk helt åt skogen.

Slik forklarer Wenche Fagerbekk i Midt IT hvordan det gikk med det forrige systemet de hadde for purring og inkasso. Med AutoCollect i Visma Net har de enkel og god oversikt over utestående fakturaer.

– Vi ser at innbetalingene kommer raskere. Vi sparer mye tid på å slippe å punche manuelle innbetalinger. Systemet tolker, og kobler deretter innbetalingene opp mot åpne poster, forteller Fagerbekk.

Midt IT

Midt IT er et bredbåndsselskap på Støren i Sør-Trøndelag som har eksistert siden 2003. Midt Energi-konsernet består i tillegg av Midt Energi og Midt Elektro. Sammen leverer de fremtidsrettet energi, teknologi og tjenester innen strøm, solceller, bredbånd og elektro.

Med to ansatte som administrerer over 1000 bredbåndskunder, har Midt IT behov for en økonomiløsning som gjør det lett å ha oversikt over inn- og utgående fakturaer.

Les mer om Midt IT

– Visma Net dekker behovene vi har

Midt-It-over-alt.jpg

Bredbåndsselskapet gikk over til Visma Net og Payroll for noen år siden, etter å ha jobbet i Visma Global. Fagerbekk forklarer at overgangen var «litt vel spennende».

– Men det har gått seg bra til! Vi sparer mye tid på å slippe å punche manuelle innbetalinger. Systemet tolker, og kobler deretter innbetalingene opp mot åpne poster. Jeg vet også at det er mer automatikk vi kan skru på etterhvert som vi ser at behovet vokser.

Selskapet har også fått bygget en egen modul for kundekontrakter.

– Visma Net er godt tilrettelagt for oss nå. Vi har for eksempel ikke månedsfakturering, men fakturerer kundene våre kvartalsvis. Dette har systemet fin støtte for.

– Jeg liker å ha muligheten til å kunne godkjenne hvem som skal motta inkassovarsel og inkasso, før det sendes til kunden.

Visma Net

  • Visma Net til økonomi og regnskap
  • Payroll til lønnskjøring, timeregistrering, reiseregninger og utlegg
  • AutoCollect til automatisk purring og inkasso

Integrasjon mellom systemene førte til slutten på dobbeltarbeid

Visma har tidligere manglet et godt tilbud for å håndtere purring og inkasso. Midt IT endte dermed opp med et eksternt system da de valgte Visma Net i 2018, men det resulterte i «et fullstendig kaos».

– Kunder fikk dobbelt opp med inkasso, noen ganger ble flere kunder slått sammen og fakturaen gikk til én kunde. Det gikk utover både likviditeten og omdømmet vårt, forteller Fagerbekk.

I 2021 aktiverte derfor bedriften AutoCollect-tjenesten i Visma Net.

– Det er veldig lettvint og fungerer fint. Integrasjonen mellom Visma Net og AutoCollect er bra. Før måtte jeg gjøre en del dobbeltarbeid, men det er borte nå. Vi ser også at innbetalingene kommer raskere.

Fagerbekk har tatt i bruk en del av automatikken i AutoCollect.

– Jeg liker å ha muligheten til å kunne godkjenne hvem som skal motta inkassovarsel og inkasso, før det sendes til kunden. Da kan jeg luke ut de som eventuelt ikke skal ha. Det kan være ulike grunner til det.

Se kort webinar om Visma Net

Exsitec

Tusen takk til Exsitec, en av våre mange leveransepartnere. De har levert og implementert Visma Net, Visma.net Payroll og AutoCollect for Midt IT.

Les mer om Exsitec