Publisert:
11.12.2023
Sist endret:
26.2.2024
Mari Barlund
Byråets tre steg til lønnssystem i skyen
Er byrået ditt på vei til et skybasert lønnssystem? Payroll sørger for et godt samarbeid med kundene dine.

Med et skybasert lønnssystem, får du bedre tid til kontroller og rådgivning, mens kundene dine får et automatisert lønnssystem som både er enkelt å bruke, og reduserer risikoen for feil. Regnskapsbransjens egne refleksjoner spiller også en stor rolle i den konstante utviklingen av det skybaserte lønnssystemet Payroll.

Les mer: Produktråd bidrar til videreutvikling av lønnssystem for regnskapsbyrå. 

Slik kommer du godt i gang med planleggingen av overgangen til ditt nye lønnssystem.

1. God forankring og endringsledelse

Det begynner internt. Alle i byrået må være med på det som skal skje, og vite hvorfor endringen er nødvendig. Hvordan vil endringsprosessen forløpe, hva betyr det for hver enkelt og hva vil de få ut av det?

Sørg for å fordele roller internt i byrået. Det skaper større eierskap til det nye systemet som skal brukes. Det er en heltidsjobb å holde i en slik endring, og det kan være lurt å ha en egen prosjektleder.

Les mer. Fire fordeler med det skybaserte lønnssystemet Payroll.

Få også superbrukere på plass som tester funksjonalitet og blir ekstra godt kjent med Payroll. Superbrukerne vil hjelpe byrået med å spare tid og kostnader etter hvert som flere og flere kunder flyttes over.

Hvis du har et stort regnskapsbyrå, kan det også være smart å ha egne implementeringskonsulenter som er godt kjent med overgangsprosessen. Implementeringskonsulentene blir en sparringspartner for andre i regnskapsbyrået under selve flyttingen. De sørger for at alle steg er gjennomtenkt og at de gjennomføres på riktig tidspunkt. Hvis du har et mindre byrå, kan superbrukerne ta seg av dette.

Les mer: Mulighetene med skybasert lønnssystem for regnskapsbyrået.

2. Kartlegg kundene dine før overgangen til Payroll

Du kjenner kundene dine godt, men det er viktig at du har nødvendig informasjon om behovene til hver eneste kunde før du setter i gang med flytteprosessen til skyen. 

Kartlegg hvilket lønnssystem og tilleggssystemer kundene bruker i dag, eventuelle integrasjoner de har behov for og andre avklaringer. Ved å gjøre en grundig kartlegging som en del av forarbeidet vil både du og kundene dine vite hva de kan forvente av sitt nye lønnssystem. Da er du også bedre rustet for selve flyttingen, og du slipper å møte på store overraskelser i prosessen.

Les mer: Nettbasert årsoppgjør er en realitet.

3. Flytt i faser og ikke glem opplæringen

Dere som jobber i regnskapsbyrå kjenner prosessene internt hos kundene deres, ned til detaljnivå. En overgang til et nytt lønnssystem vil likevel kreve at du tilegner deg ny systemkunnskap. Både for å skape en trygghet til nytt system, men også for å kunne se nye muligheter for effektivisering. 

Fordel flyttingen av kundene dine over en lengre periode, og begynn med de som er enklest å flytte. Da lærer du deg systemet på en grunnleggende måte før du gradvis går over på de mer komplekse kundene.

Les mer: Hvorfor bør byrået ditt bruke skybasert rapporteringsverktøy?

Valg av Visma Software-partner

Velger du det skybaserte lønnssystemet Payroll, eller hvilket som helst annet Visma Software-produkt, leveres produktet gjennom en av våre sertifiserte partnere.  Årsaken til det, er å sikre best mulig leveranse til deg fordi vi vier full oppmerksomhet til våre ulike kompetansefelt, og utfyller hverandre. 

  • Visma Software har kompetanse på produktutvikling og forstår hva systemene skal løse. 
  • Partnerne knytter det hele sammen, gjennom lokal tilstedeværelse, og ekspertise innen bransjen din. Partneren har også helt unik innsikt i integrasjonsmuligheter.

Finn din partner her.

Du kan også kontakte en av våre rådgivere her.

Les mer: Det todelte ansvaret mellom regnskapsbransjen og systemleverandørene.