Publisert:
7.7.2023
Sist endret:
18.10.2024
Forfatter:
Martine Borgaard

Kontroll på bedriftens økonomi med smart rapporteringsverktøy

Rapporteringsverktøyet som gir best innsikt i bedriftens økonomiske situasjon

OneStop Reporting er rapporteringsverktøyet som gir deg rask og god oversikt over bedriftens helse. Men hvilke type rapporter gir best innsikt for akkurat deg og din bedrift? Her får du en gjennomgang av de ulike rapportene, både på bedriftsnivå og på avdelingsnivå.

Rapporter du bør ha på bedriftsnivå

Avviksrapport for nøkkeltall overvåker viktige mål

Travle ledere har sjelden tid til å logge seg inn i diverse system for å overvåke og følge opp viktige mål og tall. 

Med avviksrapporter kan du la rapporteringsverktøyet gjøre jobben, slik at du kun trenger å forholde deg til rapporten som blir sendt til deg på e-post, helt automatisk. Med kommentarfunksjonen kan både du og andre eiere av nøkkeltallene, for eksempel markedssjefen, legge inn forklaringer på varianser slik at det er tydelig hva som er avviket.

Les mer: Tre gevinster med rapporterings- og budsjetteringssystemet tilknyttet ERP-systemet Business NXT.

Nøkkeltallsrapporter med avvikskommentarer sparer dere for masse tid

En nøkkeltallsrapport gir en strukturert liste over alle nøkkeltallene for et forretningsområde. På denne måten kan du enkelt få oversikt over beregningene, og eventuelt gå videre inn i enkelte nøkkeltall for dypere analyse. 

Her kan du også legge inn kommentarer som fremhever og gjør det enklere å vise frem rapportens mest kritiske informasjon. For eksempel kan kommentarer i rapporten raskt forklare avvik, slik at du og dine kollegaer slipper å bruke tid på å finne frem til avviket selv.

Les mer: Dette får du med rapporteringsverktøyet OneStop Reporting.

Resultatrapport med kommentaranalyse avdekker tilbakevendende utfordringer

Dette er en sjelden brukt, men svært verdifull rapport. Her kan du samle opp kommentarer på tvers av avdelinger, som representerer viktige punkter for bedriften som helhet. Etter noe tid kan du analysere om det er noen utfordringer hos de ulike avdelingene som er tilbakevendende, og dermed se hvilke utfordringer som bør prioriteres.

Enkel kontroll med ledelsesrapporten

Denne rapporten gir all relevant informasjon for en bestemt type leder, for eksempel produktsjef eller salgssjef. Informasjonen er tilgjengelig på én enkelt side i et lettlest format. Slik har du som leder alltid oversikt og kontroll.

Dashboard for økonomisjefen for produkter, salg, prosjekter

Dette visuelle dashboardet viser et sammendrag av finansiell informasjon knyttet til inntekter, likviditet, gjeld og fordringer. Dashboardet bør ha et spesielt fokus som enten gjelder en persons ansvar, eller gir et i-dybden-fokus på et bestemt forretningsområde, for eksempel produkter, kunder og prosjekter.

Dashboard for styringsmål, status på måloppnåelse

Dette dashboardet fokuserer på ytelsen til din egen organisasjon. For eksempel kan styringsmål-dashboardet overvåke bedriftens ytelse sammenlignet med konkurrenter eller bransjens gjennomsnitt, når det er tilgjengelig.

Med avviksrapport for hovedbok finner du avvik på tvers av bedriften

Denne rapporten gir ledere et verktøy for å finne viktige problemer på tvers av hele organisasjonen. Den viser alle avvik fordelt på alle avdelinger og datterselskaper i én enkel rapport.

Beslutningspakke for presentasjon av viktige forretningsområder

Som leder er du gjerne travel, og du har kanskje ikke riktig verktøy til raskt å analysere viktige områder for forretningsenheten. En beslutningspakke samler alle viktige rapporter i én enkel rapportpakke eller presentasjon. Noen rapporteringsverktøy kan produsere dette automatisk, for eksempel arbeidsbøker i Excel som egne pakker, og med skreddersydd struktur.

Les mer: Hva bør du se etter i et rapporteringsverktøy?

Rapporter du bør ha på avdelingsnivå

Avdelingsrapporter gir ledere mulighet til å drille ned til detaljert informasjon. Rapportene bidrar også til bedre kommunikasjon og forståelse for individuelle forretningsområder.

Avdelingsdashboard for produktsalg

Dette dashboardet retter seg mot et enkelt område som for eksempel salg, ut ifra et produktperspektiv.

Transaksjonsrapport som samler alt på ett sted

Transaksjonsrapporter finnes i alle økonomisystemer, slik at du kan gjennomgå og analysere detaljerte data. Denne typen rapport blir spesielt slagkraftig i et system når den blir knyttet til en nøkkeltallsrapport eller et dashboard. Ved å la ledere få tilgang til et slikt rapporteringssystem og få all den informasjonen de trenger, sparer du både tid og penger på programvarelisenser. Du trenger heller ikke å bytte til økonomisystemet for å analysere på transaksjonsnivå, eller stoppe analysen for å be om denne informasjonen fra regnskapsavdelingen.

Operasjonelle resultatrapporter som viser lønnsomhet per avdeling

Selv om alle bedrifter kan produsere resultatrapporter på bedriftsnivå relativt enkelt, krever det vanligvis mer arbeid å lage rapporter som måler lønnsomhet basert på produkt, kunde, prosjekt eller avdeling. Mange bedrifter bokfører ikke nødvendigvis alle sine utgifter etter forretningsområde, men dette kan gi svært verdifull informasjon. Derfor bør et godt rapporteringsverktøy kunne levere avanserte resultatrapporter som filtrerer denne informasjonen, og dermed enkelt kunne produsere en rekke ulike lønnsomhetsrapporter.

Drill-down analyse på transaksjonsnivå

Det er veldig nyttig for enhver bedrift å ha dashboards og rapporter lett tilgjengelig i et rapporteringssystem. På grunn av mangel på tid, ferdigheter eller tilgangsrettigheter kan analyser noen ganger bli litt amputert, fordi den stopper ved en transaksjon. Et moderne rapporteringsverktøy gir deg mulighet til å drille ned på kryss og tvers i rapporter.

Drilldown med bilagsvisning og direkte tilgang til regnskapet

Et økende antall bedrifter går for papirløse løsninger på mange områder. Det innebærer ofte å benytte et dokumenthåndteringssystem som administrerer skanning, arkivering av bilag, og knytte dem tilbake til økonomisystemet. Fra et styringsperspektiv inneholder disse skannede dokumentene ofte detaljert informasjon, men det er ikke alltid presentert på en oversiktlig, tilgjengelig og nyttig måte. Med et skybasert rapporteringsverktøy får du enklere tilgang til disse dokumentene og du kan spare tid i tillegg til å forbedre analysen ved å ikke være avhengig av regnskapsavdelingen.

Les mer: Smartere budsjettering i bedriften.

360-rapport gir bedre innsikt om kundene dine

Skyløsninger fører til at du har enda mer data om kundene dine  tilgjengelig. Du har også enda mer data om produkter og selgerne dine. Informasjonen er samlet i én database, vanligvis en datalagring støttet av en rapporteringsløsning. En 360-rapport kan dermed gi deg nøkkelinformasjon om én bestemt kunde, samtidig som informasjon om salg og kundefordringer tas med i betraktning og gir en rangering av kundene.

Siste artikler