1.9.2024
Visma Software
ERP

Stabil vekst i en ustabil verden

Selv om 2024 viser en stabilisering i forsyningskjedene og en viss økonomisk bedring, vil geopolitiske spenninger og inflasjonspress vedvare, og du må belage deg på et fortsatt ustabilt verdensbilde.

{{cta-1}}

Vekst i en uforutsigbar verden

Det er vanskelig å oppnå stabil vekst i en ustabil verden.

Geopolitiske spenninger kan føre til forstyrrelser i forsyningskjeder. Økonomisk usikkerhet kan påvirke kostnadsstrukturene. Spenninger mellom stormakter kan svært raskt forandre markedsdynamikkene. Dyrtid og økte renter reduserer forbrukernes kjøpekraft og påvirker etterspørselen. De siste årene har du som bedriftsleder antagelig følt disse realitetene sterkere på kroppen enn tidligere.

Det er viktigere enn noensinne at du som leder er forberedt på raske justeringer i drift og investeringer. Samtidig er det like viktig å tenke langsiktig for å skape varig vekst. Selv om 2024 viser en stabilisering i forsyningskjedene og en viss økonomisk bedring, vil geopolitiske spenninger og inflasjonspress vedvare, og du må belage deg på et fortsatt ustabilt verdensbilde. Dette innebærer en ekstremt krevende navigering, og du trenger forretningsstrategier som er både fleksible og robuste.

Hvis du skal utøve denne krevende forretningsgymnastikken og samtidig holde deg konkurransedyktig, trenger du forretningssystemer som støtter deg på de riktige stedene.

Slik velger du riktig forretningssystem for fremtiden:

  1. Du trenger et forretningssystem som er skalerbart
    Når det er vanskelig å forutsi etterspørsel og kapasitetsbehov, er det et enormt fortrinn å kunne skalere opp eller ned etter behov. Et ERP-system som er skalerbart, kan vokse og tilpasses i takt med bedriftens mål og krav.
    På den måten sikrer du at bedriften alltid har riktig kapasitet uten å måtte binde kapital i unødvendig infrastruktur – og uten å trenge kostbare oppgraderinger.
  2. Du trenger rask tilgang til forretningsdata – hvor som helst og når som helst
    I en verden som endrer seg raskt, trenger du kontinuerlig innsikt for å ta de beste beslutningene. Har du systemer som gir deg rask tilgang til forretningsdata fra hvor som helst og når som helst, får du og resten av ledelsen bedre innsikter og beslutningsgrunnlag i en urolig økonomisk situasjon.
    Les mer: ​​Lagring av data i nettbasert ERP-system gir gevinster til bedriften din!
  3. Du trenger løsninger som oppdateres jevnlig
    For å sikre at bedriften din alltid har tilgang til den nyeste teknologien og de beste sikkerhetsløsningene, er det avgjørende å bruke systemer som oppdateres jevnlig. På den måten har du alltid tilgang til de nyeste funksjonene, forbedret ytelse og oppdatert sikkerhet uten at du trenger å bekymre deg for manuelle oppgraderinger. Dette gir deg frihet til å konsentrere deg om kjernevirksomheten og navigere i usikre tider, samtidig som du er trygg på at systemene dine er moderne og sikre.

Teknologi som konkurransekraft

Årene som ble hardest preget av covid-19-pandemien, ble også et vippepunkt i en allerede akselererende teknologisk utvikling. I høyt tempo digitaliserte bedrifter over hele verden enda flere ledd i aktivitetskjedene sine.

Økt digitalisering og nye strategier ble – og er fortsatt – avgjørende for å holde konkurransedyktigheten ved like.

Hvordan lykkes med digitale strategier?

Det er viktig å holde tritt med utviklingen, men det er like viktig å holde tunga rett i munnen. Når frykten for å sakke bakut er drivkraften bak nye strategier, er det fort gjort å ta overilte beslutninger. Undersøkelser viser at rundt 70 prosent av alle digitale strategier mislykkes på en eller annen måte – uansett bransje. Ofte skyldes dette at bedriften har manglet en helhetlig plan, og at den nye teknologien får oppmerksomhet på bekostning av menneskene som faktisk skal bruke den. Mange investerer dessuten i teknologi som ikke passer til formålet.

Hvordan øker du sjansene for at teknologiske skifter i din egen bedrift blir en vekstfaktor snarere enn en utgiftspost?

Dette er våre tre beste tips:

1. Forankre teknologien i strategi og folk

Du unngår dårlige valg og feilslåtte investeringer ved å koble det teknologiske løftet til de to viktigste tingene bedriften din har:

Den overordnede forretningsstrategien.
Spør deg selv: Hvordan skal teknologien tilrettelegge for forretningsdriften? Hvordan kan den skape verdier? Sørg for at teknologi og forretningsmål går hånd i hånd, og at digitale investeringer er knyttet til de langsiktige forretningsmålene.

De ansatte.
Bedrifter som lykkes med digitale transformasjoner, er de som samtidig skaper et godt og utviklende læringsmiljø for de ansatte. I beste fall skal de oppleve kompetansevekst i takt med implementeringen, og den nye kunnskapen skal være transparent og lett tilgjengelig.

Dette høres vel og bra ut – men hvordan får man det egentlig til? De to neste punktene gir ikke bare økt konkurransekraft, men er gode konkretiseringer av det første punktet.

Vil du beholde de ansatte, må du investere i riktig teknologi.
Les mer

2. Utforsk mulighetene i skyen

Årsakene til at skybaserte systemer støtter vekst, er mange. Dette er kanskje de viktigste:

Du får en gullgruve av data som til enhver tid er oppdatert
Når ERP-systemet ditt er nettbasert, har du tilgang til dataene dine i sanntid hele tiden. Du får oppdaterte tall på sekundet, kan ta beslutninger raskere og korrigere dem smartere. Slik blir ERP-systemet et særdeles presist informasjonsverktøy som hjelper deg med å ligge i forkant når det gjelder risikovurderinger, strategier og annen forretningsutvikling.

Du slipper store oppstartsinvesteringer og uvelkomne utgifter
I skyen betaler du bare løpende, forutsigbare abonnementspriser som jevnt over er mye lavere enn utgiftene til on-prem-systemer. Du slipper å bruke plass, tid og penger på egen serverpark og masse vedlikehold. Oppgraderinger skjer av seg selv og uten at du betaler ekstra for det.
Driften er leverandørens ansvar, ikke ditt.

Du får store mengder frigjort tid
… både takket være alt i forrige punkt, men også fordi systemet tilrettelegger for automatisering av tidkrevende rutineoppgaver som fakturering, betalinger, godkjenninger, reiseregninger, purringer og inkasso. Du sparer også masse tid på at systemet er tilgjengelig på alle enheter, slik at du kan gjøre enkle oppgaver på farten.

De ansatte får tilgang til utvikling og kurs uansett hvor de er
… sånn apropos forankringen hos de ansatte. Dette er viktig! Gode skytjenester tilbyr god opplæring og motiverende kurs som en del av selve systemet. Da får du støtte til å dyrke en god digital kultur på kjøpet, med lett tilgjengelige opplæringsressurser som stadig oppdateres ved behov.

Slik legger skybaserte systemer til rette for en ny, heldigital hverdag med enormt mange konkurransefortrinn.

Nettbasert ERP-løsning gjør bedriften din konkurransedyktig
Les mer

3. Flett kunstig intelligens (KI) naturlig inn i arbeidshverdagen

Vi befinner oss i en tid der du som leder må ta stilling til hvilke verdier kunstig intelligens kan tilføre bedriften din. På hvilke områder kan KI skape vekst – på kort sikt og på lang sikt?

Dette er noe av det viktigste du kan bruke kunstig intelligens til akkurat nå, både for å holde tritt med utviklingen og skape verdi i bedriften:

Oppmuntre til en utforskende kultur.

La de ansatte få tid og rom til å boltre seg med kunstig intelligens for å finne løsninger, innhold, forretningsmuligheter og nye metoder. Særlig generativ KI har gjort teknologien tilgjengelig og nyttig for alle, uansett bakgrunn og uansett rolle. Gi de ansatte gode KI-verktøy å eksperimentere med, legg til rette for diskusjoner og ha det gøy på veien.

Analyser data, legg strategier.

Bruk kunstig intelligens i ledelsen også! Utforsk algoritmer og maskinlæringsteknikker for å identifisere trender, mønstre og innsikter, og ta dette med i beslutninger og strategier.

Se kundene dine bedre.

Bruk kunstig intelligens til å forstå kundens behov og preferanser bedre. Gi dem målrettede opplevelser ved hjelp av algoritmer for prediktiv analyse, klyngeanalyse og assosiasjonsregler. Du kan også sette opp avanserte chatbots for å gi kundene støtte døgnet rundt.

Bærekraftig omstilling – det trenger ikke være så vanskelig

I 2024 er bærekraft en nøkkelfaktor i moderne forretningsdrift. Det er umulig å ignorere at bedrifters aktiviteter har miljømessige og sosiale virkninger som ikke bare er gode. Forretningsdrift må innebære å ta del i det felles ansvaret vi har for kloden.

Som bedriftsleder er dine viktigste oppgaver å sikre kapitaltilgang og gjøre investorer og eiere fornøyde. I dagens virkelighet er bærekraftskultur en vesentlig brikke i dette puslespillet. Men ikke bekymre deg – det trenger faktisk ikke å være så vanskelig. Her får du en trinn for trinn-veiledning til hvordan du kan begynne med godt og håndterlig bærekraftsarbeid i bedriften din.

1. Rammeverkene finnes allerede – bruk dem!

På et eller annet tidspunkt vil bedriften din bli nødt til å rapportere på egen bærekraft. Men du trenger ikke famle deg frem i blinde! Retningslinjene og rammeverkene er klare, og du kan bruke disse tre til å komme i gang med enkel bærekraftsrapportering i første omgang:

EUs grønne taksonomi med ESG-reguleringer for finanssektoren vil ha stor innvirkning på hvordan bedrifter opererer. Reguleringer som i første omgang gjelder store bedrifter, vil ha ringvirkninger for bedrifter av alle størrelser. Bankene må nå oppgi bærekraftsrisiko ved finanstransaksjoner, og en bedrift med dårlig ESG-score vil få dyrere finansieringsbetingelser. Derfor er det viktig at alle bedrifter, store som små, setter seg inn i klimarisiko og hva det innebærer.

FNs bærekraftsmål er også en nyttig veiledning for deg som er bedriftsleder. Der EU-taksonomien gir deg de spesifikke kravene, er FNs bærekraftsmål en veileder du kan bruke til å komme i gang. De 17 målene dekker viktige sosiale, økonomiske og miljømessige utfordringer. Bruk dem som konkrete retningslinjer som gjør det enkelt for deg å starte bærekraftsarbeidet. Begynn på ett sted – på det punktet som virker mest nærliggende for dere.

Grønnvaskingsplakaten er et sett av prinsipper som gir en god pekepinn på hvordan dere bør kommunisere utad, men også en god pekepinn på om bærekraftsinitiativene deres er genuine og effektive. Plakaten hjelper bedrifter med å unngå grønnvasking – og unngå å få det til å høres ut som dere driver med grønnvasking uten at dere gjør det.

Hvis dere er helt i startgropa, anbefaler vi altså å bruke etablerte retningslinjer og starte i det små. Dere kan for eksempel vurdere hvor energieffektive de fysiske kontorlokalene deres er – det er en fin måte å komme i gang på.

Det er også lurt å begynne med å gjøre deg kjent med hvilke problemstillinger som er aktuelle for akkurat din bransje. Lær deg så hvordan du kan rapportere på dem. Du vil antagelig merke at bevisstheten rapporteringen gir deg, også gjør det suksessivt lettere å ta smarte valg.

Husk at det er helt OK å ikke være perfekt! Det handler om å vise hva dere gjør – uansett hvor lite – og hvor dere vil.

Krav til ESG- og bærekraftsrapportering: Hva skal du rapportere og når?
Les mer

2. Velg riktige digitale verktøy

Et viktig ledd i smart og ansvarsfullt bærekraftsarbeid handler om data, og dermed også om teknologi. Etter hvert som dere trenger egne rapporteringsverktøy, er det viktig å velge løsninger som er tilpasset din bedrifts behov.

Mange har gått i fella og investert i verktøy som er for komplekse og overveldende med mange funksjoner de ikke trenger ennå. I verste fall har det endt med store utgifter og et bærekraftsarbeid som har havnet i en skuff. Det er viktig å legge opp til et bærekraftsarbeid man klarer å håndtere, og da handler det også om å finne et system som gir deg nøyaktig det du trenger. Et godt verktøy skal ikke bare gjøre det enkelt å samle og analysere data, men også presentere dem på en måte som er lett forståelig og handlingsrettet.

Første bud er altså å ta gjennomtenkte avgjørelser og være bevisst på hva akkurat din bedrift faktisk trenger. For øvrig anbefaler vi å se etter følgende kvaliteter:

Enkel integrasjon.
Et godt rapporteringsverktøy bør enkelt kunne integreres med eksisterende forretningssystemer for sømløs dataoverføring, og ha enkel tilgang der man kommer rett inn i løsningen uten masse kompleksitet.

Alle data samlet.
All relevant informasjon bør være samlet på ett sted. Verktøyet bør kunne gi oversikt uten at du må samle data fra flere kilder.

Automatisert datainnsamling.
Verktøyet bør dermed ha automatisert datafangst fra ERP-systemet du bruker, for å sikre at rapporteringen alltid er oppdatert og korrekt.

Brukervennlighet.
Se etter et intuitivt og brukervennlig grensesnitt som krever minimalt med opplæring.

3. Dyrk en god bærekraftskultur

En bærekraftskultur skal vokse og trives i bunnen – men starter alltid i toppen. Ledelsens holdning og engasjement er avgjørende for å forme organisasjonens bærekraftige praksis. Like avgjørende er det å få med de ansatte på å bygge opp kulturen rundt denne praksisen.

Her er noen praktiske tips for å dyrke en god bærekraftskultur i bedriften:

Kommuniser tydelig og ofte.
Det er viktig at dere formidler hvorfor bærekraft er viktig for selskapet. Del både de store visjonene og de konkrete tiltakene dere tar. Hold kommunikasjonen regelmessig.

Engasjer medarbeiderne.
Involver alle ansatte i bærekraftsarbeidet! Gi dem opplæring og ressurser til å forstå og bidra til målene. Oppmuntre til initiativer og ideer fra alle nivåer i organisasjonen. Ikke vær redd for å bruke gamification, konkurranser og utfordringer – det har en forankrende og engasjerende effekt som ikke skal undervurderes. Feire gjerne fremskrittene sammen! Og i forlengelsen av dette:

Belønn gode initiativer.
Det er ikke feil å innføre belønningssystemer – i form av alt fra anerkjennelse i interne møter til uhøytidelige priser og premier. Men ikke glem å holde det bærekraftig, da.

Sett klare mål og etabler en målbar fremdrift.
Både mål og fremdrift må naturligvis være relevant for deres bransje og virksomhet. Rapporter regelmessig på målene og del resultatene. Da kommer dere i gang med rapporteringsarbeidet uten altfor høy terskel, og de ansatte blir motivert av å se konkret fremdrift og konkrete resultater.

Dette var bare noen oppstartstips for å skape en bærekraftskultur som både er godt planlagt og organisk voksende. På dette punktet har du også sikkert tanker og ideer selv.

Hvis ikke, engasjer noen som har! Når bærekraftsarbeidet har blitt forankret i styret og ledelsen, er det uansett lurt å etablere en gruppe ansatte som jobber med bærekraft og kommuniserer direkte med dere i ledelsen. Identifiser noen ansatte som er over snittet opptatt av temaet. Det er også smart å ha flere avdelinger representert.

Bærekraftsrapportering for bedrifter – steg for steg
Les mer

Sikre deg mot datatrusler

Flere og flere forretningsprosesser digitaliseres, og fjernarbeid fortsetter å øke. Begge deler utvider muligheter, øker besparelser, skaper fleksibilitet og frigjør tid. Samtidig må man ikke glemme at denne utviklingen også gjør oss mer sårbare for dataangrep.

Datatruslene utvikler seg i et alarmerende tempo. IT-sikkerhet er ikke lenger bare et teknisk spørsmål, men en kritisk del av virksomhetens strategi og risikostyring.

Som bedriftsleder må du forholde deg til at angrepene stadig blir mer sofistikerte. Trusselbildet er alltid i endring, uansett om det dreier seg om løsepengevirus og phishing eller foreløpig mer ukjente og avanserte angrep som benytter kunstig intelligens. Forsvar mot inntrengere er et arbeid som aldri tar slutt.

Datasikkerhet gjør at norske bedrifter velger skytjenester
Les mer

Hva bør du gjøre?

1. La leverandøren ta seg av sikkerheten i forretningssystemet ditt

Hvis forretningssystemet ditt fortsatt er lokalinstallert programvare, kan det være på tide å vurdere å gå over til et nettbasert system. Dagens cybertrusselbilde er én av flere grunner til at skyen kan være det aller tryggeste og mest kostnadseffektive alternativet for bedriften din. Hvis du velger en seriøs aktør, vil nemlig leverandøren ivareta IT-sikkerheten i selve skytjenesten, og du får tilgang til de beste og mest avanserte beskyttelsesmekanismene og oppdateringene som finnes på markedet.

Når det er sagt, er det viktig å stille krav til tjenesteleverandøren. Derfor følger punkt to naturlig:

2. Still høye krav

Ledelsen bør ha en klar strategi for krav til skytjenesteleverandøren. En god leverandør bør utføre jevnlige sikkerhets- og programvareoppdateringer, være transparent om sitt eget arbeid med IT-sikkerhet og ha egne team som kontinuerlig jobber med å avdekke sårbarheter.

Hvilke spørsmål bør du stille?

Når du skal velge leverandør, er det nyttig å ha klart for seg hvilke spørsmål man bør stille kandidatene man vurderer. Disse spørsmålene kan hjelpe deg med å kartlegge det viktigste:

– Hva slags kvalitetssikringssystem har dere for utvikling, test og leveranse av tjenesten, hva slags ISO-sertifiseringer gjennomføres, og får dere i tillegg uavhengige, jevnlige revisjoner av egen sikkerhet?

Gå hardt ut og spør om dette med en gang. Da får du klargjørende svar allerede på startstreken. Ansvarsfulle og pålitelige leverandører bør kunne redegjøre for sitt eget kvalitetssikringssystem og ha sertifiseringer av typen ISO 27001 og ISAE 3402 Type II.

– Hvordan sikrer dere at skytjenesten leveres i henhold til gjeldende lover og regler?

Når du stiller dette spørsmålet, bør du være klar over at de mest seriøse leverandørene har egne selskaper eller avdelinger som spesialiserer seg på lovgivning og regelverk for leveranser av skytjenester. Det er ingen grunn til ikke å velge leverandørene med de juridiske musklene som kreves for at du skal kunne senke skuldrene og stole på at leverandøren tar seg av dette for deg.

– Blir dataene kryptert?

Svaret på dette bør være ja. Kryptering sørger for at dataene blir uleselige, slik at de ikke kan misbrukes hvis de havner i feil hender. Krypteringsnøklene bør oppbevares på et trygt sted som bare leverandøren har tilgang til. Krypteringen bør også beskytte data både når de overføres over nettverk (i transitt) og når de lagres (i hvile).

Ha også i bakhodet at en god IT-leverandør skal kunne hjelpe deg med å ta gode sikkerhetsmessige avgjørelser gjennom hele kundeforholdet. Det kan med andre ord være lurt å stille sikkerhetsspørsmål som gjelder akkurat din bedrift, allerede når du kartlegger mulige leverandører. Du legger raskt merke til om en leverandør er kompetent nok til å være en behjelpelig støtte i fremtiden.

Sertifiserte leveringsmodeller for styringssystemer.
Les mer

Sjekkliste - krav og spørsmål du må stille systemleverandøren din.
Les mer

3. Tilrettelegg for en god, intern sikkerhetskultur i din egen bedrift

Ja, du kan overlate det viktigste sikkerhetsarbeidet til de som faktisk har solid kompetanse på det. Likevel er datatruslene såpass reelle og omfattende at det er alles ansvar å holde bedriften sikker.

Den gode nyheten er at en god sikkerhetskultur er fullt mulig å dyrke fram og gagner alle. De ansatte tilegner seg kunnskap som er relevant for tiden vi lever i, bedriften din blir en mer attraktiv arbeidsplass, og alle føler seg tryggere når de vet at sikkerheten er ivaretatt i alle ledd i organisasjonen. Og viktigst av alt: Bedriften blir mindre sårbar for kostbare og tidkrevende angrep.

Fullstendig sjekkliste - Dette kan du som bedriftsleder gjøre.
Les mer

Noen gode tips for å dyrke fram en god sikkerhetskultur:

Systematiser sunt IT-vett og gjør det til en del av opplæringen.

De ansatte bør blant annet lære om sterke passord, god passordhåndtering, tofaktorautentisering og phishing-angrep.

Hold kunnskapen ved like.

Sørg for at de ansatte er oppdatert om nye trusler og beste praksis. Engasjerende kurs og praktiske øvelser kan gjøre sikkerhetsopplæringen mer interessant.

Gå foran med et godt eksempel.

Følg sikkerhetsprotokoller, delta aktivt i sikkerhetsinitiativer og snakk om datasikkerhet. Ledelsens engasjement sender et signal om at IT-sikkerhet er en prioritet.

Invester i mennesker

Teknologien forandrer stadig måten vi jobber på. I en slik virkelighet blir det mellommenneskelige aspektet av arbeidslivet enda viktigere. Utviklingen innen kunstig intelligens – og særlig eksplosjonen og tilgjengeliggjøringen av generativ kunstig intelligens – gjør at menneskelige egenskaper blir mer vesentlige, ikke mindre.

  • Vi vet at KI-teknologien kan introdusere forutinntatte eller skjeve algoritmer. Da blir mangfold og inkludering ekstra vesentlig.
  • I en tid der automatisering av rutineoppgaver frigjør mer og mer tid til menneskelig kreativitet, må du virkelig sørge for å vektlegge og dyrke denne kreativiteten – for å holde deg konkurransedyktig.

Hvilke nøkkelpunkter bør du som bedriftsleder vurdere for fremtidens HR?

1. Relasjonskompetanse er viktigere enn noensinne

Evnen til å bygge og opprettholde meningsfulle relasjoner blir avgjørende for suksess på arbeidsplassen. Relasjonskompetanse innebærer å forstå og respondere på andres opplevelser, bygge tillit og skape et støttende arbeidsmiljø. I en teknologisk fremtid hvor mange rutineoppgaver er automatisert, blir det mellommenneskelige limet viktigere for å holde teamet sammen. Teknologi kan støtte de menneskelige innsiktene som trengs for å bygge solide relasjoner, men ikke erstatte dem.

2. Rekrutter basert på mentalitet

Fremtidens rekruttering bør vektlegge å finne kandidater med riktig mentalitet og evne til å tilpasse seg endringer. En viktig nøkkel for stabil videre drift er langsiktige ansettelser av mennesker med nødvendige mellommenneskelige ferdigheter. Evner som fleksibilitet, mentaliseringsevne og samarbeid er essensielle, også hos ledere.

3. Gi de ansatte gode utviklingsmuligheter

Tilby skalerbare opplærings- og utviklingsressurser som kan tilpasses de ansattes ønsker og karriereveier! Det bidrar til at teamet er rustet til å møte fremtidige utfordringer, samtidig som de ansatte vokser og trives på jobb. En investering i de ansattes utvikling skaper en følelse av tilhørighet og viser at du verdsetter veksten deres. De ansatte er ikke bare ressurser, men verdifulle bidragsytere på arbeidsplassen i et helhetlig perspektiv.

4. Kommuniser åpent og våg å være transparente

I en omskiftelig tid er forankring av de ansatte avgjørende for suksess. Åpen kommunikasjon og transparens fra ledelsen er viktig for å bygge tillit og engasjement. Mangel på god informasjonsflyt er en utfordring i mange – spesielt store – bedrifter, så det er avgjørende å skape en kultur der informasjonen deles fritt og åpent.

5. Kartlegg intern kompetanse

I stedet for å (bare) leie inn eksterne spesialister, er det viktig å huske på å kartlegge og utvikle intern kompetanse. Det bidrar til å bygge en tryggere arbeidsplass og styrker relasjonene internt. Når du identifiserer og utnytter de ferdighetene som allerede finnes i organisasjonen, kan du skape et mer sammenhengende og effektivt team. Jobb også med å skape en kultur der de ansatte føler at de tilhører noe større enn seg selv. Dette øker lojaliteten og engasjementet.

6. Behold de ansatte!

Vi nevnte økningen i automatisering av rutineoppgaver lenger opp – og ja, denne utviklingen gjør det enda viktigere å beholde og utvikle eksisterende talenter! Karriereutvikling, meningsfullt arbeid og en positiv arbeidskultur blir viktigere og viktigere for å opprettholde ansattes engasjement. Tilby utviklingsmuligheter som gjør at de ansatte føler seg verdsatte og motiverte.

7. Ha et HR-system som støtter deg

HR-systemet deres må støtte HR-avdelingen i å identifisere og utvikle de ansattes ferdigheter for å møte fremtidige behov og utfordringer. Fleksible og oversiktlige verktøy kommer til å bli avgjørende for at HR kan tilpasse seg organisasjonens skiftende behov. Et godt verktøy bør også gi alle ledere oversikt over sin egen avdeling og menneskene i den, og det bør støtte den gode informasjonsflyten mellom ledelse og ansatte.

Fem grunner til hvorfor skybasert HR-system er viktig.
Les mer

Lykke til med forretningsdriften!

Gode strategier, fleksibilitet og menneskelig kapital må inn i likningen når dere skal oppnå vekst i en verden som kan være uforutsigbar. Det samme gjelder en sunn sikkerhetskultur og en oppmerksom innstilling til kloden vår.

Skal alt dette komme til sin rett og gagne bedriften din, trenger du teknologi som støtter valgene, menneskene og ideene. Det er derfor det er så avgjørende å velge forretningssystemet som passer godt til driften deres.

Gjør du det, har bedriften din en trygg partner i flere tiår fremover!

Les mer om Business NXT

Få gratis tilgang til guiden

Når du oppgir dine personopplysninger ovenfor, vil Visma behandle disse i samsvar med vår personvernerklæring.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.