Bærekraftig omstilling trenger ikke være så vanskelig

I 2025 er bærekraft en nøkkelfaktor i moderne forretningsdrift. Det er umulig å ignorere at bedrifters aktiviteter har miljømessige og sosiale virkninger som ikke bare er gode. Forretningsdrift må innebære å ta del i det felles ansvaret vi har for kloden. 

Som bedriftsleder er dine viktigste oppgaver å sikre kapitaltilgang og gjøre investorer og eiere fornøyde. I dagens virkelighet er bærekraftskultur en vesentlig brikke i dette puslespillet. Men ikke bekymre deg – det trenger faktisk ikke å være så vanskelig. Her får du en trinn for trinn-veiledning til hvordan du kan begynne med godt og håndterlig bærekraftsarbeid i bedriften din.

1. Rammeverkene finnes allerede – bruk dem!

På et eller annet tidspunkt vil bedriften din bli nødt til å rapportere på egen bærekraft. Men du trenger ikke famle deg frem i blinde! Retningslinjene og rammeverkene er klare, og du kan bruke disse tre enkle prinsippene til å komme i gang med enkel bærekraftsrapportering i første omgang:

  • EUs grønne taksonomi med ESG-reguleringer for finanssektoren vil ha stor innvirkning på hvordan bedrifter opererer. Reguleringer som i første omgang gjelder store bedrifter, vil ha ringvirkninger for bedrifter av alle størrelser. Bankene må nå oppgi bærekraftsrisiko ved finanstransaksjoner, og en bedrift med dårlig ESG-score vil få dyrere finansieringsbetingelser. Derfor er det viktig at alle bedrifter, store som små, setter seg inn i klimarisiko og hva det innebærer.
  • FNs bærekraftsmål er også en nyttig veiledning for deg som er bedriftsleder. Der EU-taksonomien gir deg de spesifikke kravene, er FNs bærekraftsmål en veileder du kan bruke til å komme i gang. De 17 målene dekker viktige sosiale, økonomiske og miljømessige utfordringer. Bruk dem som konkrete retningslinjer som gjør det enkelt for deg å starte bærekraftsarbeidet. Begynn på ett sted – på det punktet som virker mest nærliggende for dere.
  • Grønnvaskingsplakaten er et sett av prinsipper som gir en god pekepinn på hvordan dere bør kommunisere utad, men også en god pekepinn på om bærekraftsinitiativene deres er genuine og effektive. Plakaten hjelper bedrifter med å unngå grønnvasking – og unngå å få det til å høres ut som dere driver med grønnvasking uten at dere gjør det.

Les mer: Krav til ESG- og bærekraftsrapportering: Hva skal du rapportere og når? 

Hvis dere er helt i startgropa, anbefaler vi altså å bruke etablerte retningslinjer og starte i det små. Dere kan for eksempel vurdere hvor energieffektive de fysiske kontorlokalene deres er – det er en fin måte å komme i gang på. 

Det er også lurt å begynne med å gjøre deg kjent med hvilke problemstillinger som er aktuelle for akkurat din bransje. Lær deg så hvordan du kan rapportere på dem. Du vil antagelig merke at bevisstheten rapporteringen gir deg, også gjør det suksessivt lettere å ta smarte valg.

Husk at det er helt OK å ikke være perfekt! Det handler om å vise hva dere gjør – uansett hvor lite – og hvor dere vil.

Få gratis tilgang til guiden

Tusen takk! Din henvendelse har blitt mottatt, og vi vil kontakte deg så fort som mulig!
Oi oi! Her ser det ut til å ha skjedd en feil!
Vennligst prøv å fyll ut, og send skjemaet på nytt!