Bruker du sikkerhetsbelte når du kjører bil? Svaret er sikkert ja. Det er jo påbudt! I tillegg vet du sikkert at det kan redde livet ditt eller begrense skade i en ulykke. Det er også ganske enkelt å få på seg, så innsats versus risiko gir en god score. Det var likevel først da det ble påbudt midt på 70-tallet, at de fleste begynte å bruke det. Og nå er det slik at hvis du likevel velger å la være, blir alarmen i bilen en hissig påminnelse om at det er noe som mangler.
Les mer: Sjekkliste over enkle IT-sikkerhetsgrep du som bedriftsleder gjøre i bedriften din.
Ditt digitale sikkerhetsbelte
Hva har det med tofaktorautentisering (også kalt 2FA) å gjøre, tenker du kanskje. Tofaktorautentisering er et av internettets mange sikkerhetsbelter. Det er en grunnleggende beskyttelse for å hindre andre urettmessig tilgang til brukerkontoer, og det kan absolutt redusere risiko og begrense skade for både din egen og firmaets del. Ingenting er helt sikkert, men innretningen gjør det i hvert fall langt vanskeligere for kriminelle aktører.
Visma Software tar ansvar – trygg pålogging for alle brukere
Visma Software har tilbudt gratis bruk av tofaktorautentisering i flere år, men har allikevel opplevd at mange brukere av våre skytjenester ikke benytter muligheten. Langt på vei ser vi på 2FA som arbeidsgivers ansvar, ikke noe som bør være opp til den enkelte ansatte. Det er tross alt arbeidsgiver som blir sittende med ansvaret hvis det går galt.
Les mer: Slik styrker etiske hackere forretningssystemene gjennom vårt Bug bounty-program.
Bankene har i lang tid krevd at deres kunder benytter tofaktorautentisering for å få lov til å bruke nettbank eller mobilbank. De overlater altså ikke denne beslutningen til kunden selv i det hele tatt.
Etter lang tid med deling av informasjon og tydelige oppfordringer til kundene våre, har vi nå tatt steget og aktivert obligatorisk tofaktorautentisering for alle. Det er dessuten automatisk slått på for alle nye kunder. Mange har nok fått det med seg underveis og aktivert det for seg selv, uten at det nødvendigvis betyr at alle ansatte hos bedriften har gjort det.
Over én million sikrer seg med tofaktorautentisering
De siste månedene har altså tusenvis av våre kunder i Norge – og nærmere én million brukere – blitt nødt til å aktivere tofaktorautentisering for å kunne logge inn i våre skytjenester. Nå er vi ved veis ende og klare til å gjøre det samme med våre kunder i Sverige og Danmark.
{{cta-1}}