Publisert:
24.5.2023
Sist endret:
1.3.2024
Visma Software
Lokalinstallert programvare vs skybaserte løsninger
Jobber du fortsatt fra en lokalinstallert programvare og vurderer om skybasert løsning er noe for din bedrift?

Fire ulemper med lokalinstallert programvare

  1. Oppgradering er bedriftens eget ansvar, og det er ikke mulig å jobbe mens oppgradering pågår. Selv om oppgraderings-prosessen ofte blir outsourcet, er det likevel bedriftens ansvar å gjennomføre.
  2. Tidsbruken og kostnadene på oppgraderinger, gjør at mange blir sittende lenge på gamle og utdaterte versjoner.
  3. Det er langt mellom oppgraderingene og det tar vesentlig lengre tid å få rettet opp i feil, få tilgang til ny funksjonalitet eller justere systemet i henhold til gjeldende lover.
  4. Først og fremst er det bedriften som har ansvaret for det meste av det som har med sikkerhet å gjøre. Det er et krevende område å være dyktig på, spesielt når det sjelden er en del av bedriftens kjernevirksomhet.

En skybasert programvare, derimot, er et system du kan logge deg på i nettleseren. Ingenting er lagret lokalt, men i skyen. Det vil si at alt er tilgjengelig så lenge du har internett. Du har ingen servere eller kabler å koble deg opp mot og alle brukerne jobber i samme oppdaterte versjon.

Les mer: Derfor velger norske bedrifter å jobbe i skyen.

Seks fordeler med skybasert løsning

  1. Alle oppdateringer blir gjort av leverandøren din uten at du behøver å løfte en finger. Du slipper å booke og betale for konsulentjobb, og dere har alltid nyeste versjon.
  2. Det er sjeldent nedetid under oppgraderinger, noe som betyr at du kan jobbe i systemet som vanlig.
  3. Oppgraderinger på skybasert programvare skjer som regel daglig. Det betyr at eventuelle feil fjernes raskt og oppdateringene kommer fortløpende.
  4. Mange skyløsninger har dessuten varslinger inne i systemet. Det gjør at leverandøren enkelt kan gi informasjon om nye oppgraderinger og funksjoner. Mange leverandører lager også guider som hjelper brukeren med endringene.
  5. I skyløsninger er både programvaren, videreutvikling, feilretting, oppgradering, drift, backup, sikkerhet, teknisk support og dokumentasjon inkludert i en pakke til en fast pris fra én leverandør.
  6. Flere leverandører av skytjenester ivaretar også sikkerheten din på en bedre måte enn du klarer selv. For Visma sin del handler det blant annet om at vi har store team som kun jobber med å avdekke sårbarheter. IT-leverandører følger strenge retningslinjer og har systemer som fanger opp avvik og utfører jevnlige sikkerhets- og programvareoppdateringer. Sist, men ikke minst, så skal IT-leverandøren hjelpe kundene med å ta gode sikkerhetsmessige avgjørelser.

Les mer: Krav og regler til leverandør av IT-sikkerhet i skyen.

Skybaserte systemer eller lokalinstallert ?

Fordelen med skybaserte systemer, er at leverandøre kontinuerlig gjør forbedringer i løsningen slik at norske krav og regler oppfylles. Det betyr at nye versjoner blir publisert av oss som leverandør. Du som kunde, trenger ikke å gjøre noe annet enn å sette deg inn i ny funksjonalitet og hva det betyr for deg. Underveis får alle som bruker systemet informasjon som for eksempel:

  • Du får beskjed om nye endringer og hvor de kan lære mer om disse.
  • Du blir invitert til webinarer for å lære mer om hva MVA-oppdateringen betyr.
  • Du får påminnelser om det som må gjøres manuelt i forbindelse med endringen.

Les mer: Lagring i skyen gir gevinster til bedriften din!