Publisert:
24.5.2023
Sist endret:
26.1.2024
Marthe Aspelund
Derfor er åpent API så viktig for bedriften
Åpent API handler om å skape gode brukeropplevelser. Like mye for bedriften som for kundene dine.

– API (Application Programming Interface) er en trebokstavsforkortelse som virkelig herjer i den digitale verden. Men forstår bedriftene hvilken game-changer det faktisk, spør administrerende direktør i Visma Software, Øyvind Larsen.

Åpent API handler om å skape gode brukeropplevelser. Like mye for bedriftene som for kundene deres. Og det er mer enn bare en trend!

– Å mene at API er noe forbigående ville vært like naivt som å si det samme om internett på 90-tallet. Se bare på bankintegrasjoner; det er ikke et salgspunkt lenger. I dag hopper ingen i taket over av at regnskapet er integrert med banken. Det er en hyllevare når du velger leverandør. Snart er API på den samme hylla.

Les mer: Hva er et API og en API integrasjon?

Øyvind forteller at mange han snakker med er usikre på ny teknologi fordi de kun tenker på det kompliserte aspektet.

Vi må ikke miste av syne de praktiske fordelene det gir for bedriftene og kundene deres. Fordelen med API-integrasjoner er at du syr sammen alle løsningene dine. Det hjelper ikke å automatisere de ulike prosessene dine hvis du ender opp med å måtte flytte data mellom systemene dine.

Eksempler på APIer i hverdagen:

  • Når du betaler en faktura med Vipps eller Klarna, er det et API mellom disse og leverandøren du betaler penger til.
  • I videomøter er det APIer mellom mailen din og møteplattformen som for eksempel Teams eller Zoom. Det er det også mellom kameraet på PCen eller mobilen din.
  • Hver gang du bekrefter identiteten din via BankID, er det fordi nettsiden du besøker har en API-integrasjon til BankID.

Les mer: Slik kommer du i gang med APIer.

Du kan ikke være absolutt alt for kundene dine

API er altså en liten kodebit som er nøkkelen mellom to IT-applikasjoner. APIet kan også koble en enkelt applikasjon sammen med en plattform. Larsen trekker frem tre aktører som kom tidlig på banen.

– Ta Microsoft, for eksempel. De tilbyr kundene sine over 600 integrasjoner. Slack har over 2,400 integrasjoner og utvidelser som brukerne kan velge mellom. Ser vi på Google Chrome, har de nærmere 200 000. Det disse aktørene skjønte tidlig, var at de ikke kunne være alt for kundene sine. For å kunne yte best kundeopplevelse, måtte de gjøre det så enkelt som mulig for brukerne å koble på tilleggstjenestene sine.

Larsen mener at målet for bedriftene må være å bygge en enhetlig infrastruktur, hvor all dataen henger sammen. Når systemene dine kan gjøre den manuelle jobben de ansatte gjorde før, går de ansatte fra å være punchere til å bli kontrollører i stedet. Slikt blir det både mer innsikt og mindre feil i dataene av.

Les mer: Hvordan lykkes med nettbutikk? Med API så klart!

Åpent API reduserte feilplukk fra 20 til én prosent

Sokrates Kalenderidis er gründeren bak Foodpartner. Etter flere år i restaurant- og matbransjen, forstod han særlig én ting: Han måtte effektivisere hver eneste lille økonomi- og logistikkprosess.

– Det hjelper ikke med masse erfaring med mat og produkter hvis du ikke vet hvordan produktet skal fraktes fra A til B. Jeg gjorde markedsanalyser, snakket med folk og leste meg opp for å lære meg hvordan Foodpartner skulle bli bedre enn noen andre innen denne bransjen. Jeg skjønte raskt at forutsetningen var å ha et godt system i bunn.

Nå stemmer saldoen, og det er nøyaktighet i både mottak og plukk. Det er en enorm trygghet! Sokrates Kalenderidis, gründer Foodpartner

Da Sokrates fikk vite at kogistikkdelen i Visma net ERPhar et åpent API for integrasjoner, var det helt avgjørende.

– Jeg vil at systemet jobber for meg, ikke at det er jeg som jobber for systemet. Når du skal integrere noe med en eldre løsning, trenger du ekstremt mange tilpasninger. Selv om systemet oppdateres, må du likevel bygge den funksjonaliteten du trenger. Nå er vi nede i en feilplukk på én prosent. Vi ser den samme enorme forskjellen på varemottaket. Det er en stor lettelse for alle sammen. Nå stemmer saldoen, og det er nøyaktighet i både mottak og plukk. Det er en enorm trygghet!

Les mer: Hele kundehistorien om Sokrates og Foodpartner.

Mulighetenes marked for tredjepartsleverandører

Integrasjoner gir altså bedrifter som Foodpartner en helt unik mulighet til å posisjonere seg. Men da må du se mulighetene og forstå verdien en API-integrasjon gir deg.

– Sokrates Kalenderidis er et glimrende eksempel på en leder som forstår hvor store muligheter som faktisk ligger i teknologien. Integrasjoner er slagkraftige og alle ordentlige forretningssystemer i dag bør ha et godt API, mener Øyvind.

Når det er så enkelt å hente ut de beste komponentene og sy dem sammen, står døren på vidt gap for alle mulige tredjepartsløsninger.

– Det betyr at bedrifter kan ha alle mulige bransjespesifikke nisjeløsninger og plugge dem rett inn i riggen sin. Dette gir jo vann på mølla til tredjepartsløsningene også, og vi ser at økosystemet til norske bedrifter øker.

Verden spiser software

Larsen tror ikke vi kommer til å være så opptatt av å snakke om integrasjoner i fremtiden. Det kommer rett og slett til å være en del av den vanlige totalpakken og en brukeropplevelse bedriftene forventer av leverandørene sine.

– Den amerikanske entreprenøren Marc Andreessen sa en gang at «software is eating the world». Men egentlig tror jeg at det er verden som spiser software. Å velge en leverandører som tar integrasjoner på alvor bør være minstekravet for norske bedrifter.

Vil du vite mer om hvordan avanserte behov innen økonomi, ordre, innkjøp og lager dekkes av et automatisert system?