Tenk for eksempel på to ulike bedrifter som ønsker å ekspandere til et nytt marked. En av bedriftene velger å være strategisk, og gir HR-avdelingen en plass ved bordet helt fra starten. De undersøker markedsområder som er mest fordelaktig sett fra den ansattes synspunkt. Deretter utvikler de en langsiktig plan for nettverksbygging av høyt kvalifiserte kandidater i de valgte regionene.
Den andre bedriften tar transaksjonelle tilnærminger for å løse problemer. I stedet for å inkludere HR i diskusjonene om utvidelsen, velger de et eksternt bemanningsbyrå til å rekruttere kandidater, uten å vite om det ønskede talentet i det hele tatt finnes i markedet.
Det første eksemplet viser at det å involvere HR i bedriftens fremtidige avgjørelser, vil kunne føre til en stor fordel. Der ser du hvor avgjørende riktig bemanning og bedriftskultur er.
Les mer: Fem grunner til hvorfor HR-verktøy er viktig.
En strategisk Human Resources Management prosess gjør at bedriften din kan skape en sterk tilpasning for sine ansatte med sine verdier, strategier og overordnede mål.
En HRM-strategi har som mål å gi:
Les mer: Fordelene ved å digitalisere lønnssystem og HR-rutiner.
Så, hvordan får du best utbytte av denne strategien?
Bedrifter som fokuserer på å implementere og gjennomføre strategisk HRM, har større sannsynlighet for å lykkes med et gunstig arbeidsmiljø som styrker og fremmer de riktige verdiene. Bedrifter med en effektiv HRM-strategi opplever blant annet disse effektene:
For å implementere en HRM-strategi som fungerer i praksis, må du planlegge. Dette er de ulike stegene som kreves for en strategisk personalplanlegging:
Det første steget i den strategiske HRM-prosessen er å analysere bedriftens mål og opprette nye ved å bygge dem fra bunnen av. Det gjør det enklere å samhandle med hver enkelt avdeling, slik at alle forstår deres direkte bidrag. På dette stadiet må HR-avdelingen sette opp tydelige forventninger og administrere interessenter for å sikre at hver avdeling og leder er klar over målene og kulturen dere ønsker å ta med videre.
Steg to er å formulere og planlegge organisatoriske mål og retninger. Dette trinnet er kritisk da det skisserer hva virksomheten ønsker å oppnå i fremtiden.
I dette steget spiller verdier og kultur en nøkkelrolle. Hvis ledere eller sjefer har ulike holdninger eller forventninger, kan det hende at interne konflikter oppstår. Derfor er det viktig å kommunisere organisasjonens verdier og oppdrag med alle avdelinger og ledd i virksomheten.
Når målet er fastsatt, må du begynne å analysere de eksterne faktorene som kan påvirke virksomheten.
De eksterne faktorene du må analysere er:
Evaluering og forståelse av virksomhetens nåværende miljø, gjør det mulig for HR å forstå dens fremtidige krav, inkludert ressurser og andre tildelinger. Med denne innsikten kan HR skape en konkret handlingsplan.
Den interne analysen må inkludere dialog med avdelingene, for å kunne opprette felles mål som samstemmer med de overordnede målene. Dette steget hjelper HR med å forstå de interne risikoene og strategiske mulighetene som kan utnyttes for å nå de fastsatte målene.
Mens intern og ekstern analyse hjelper til med å forstå og forberede seg på risikoer som kan oppstå, er risikoanalyse noe helt annet. Å identifisere risikoer og strategiske muligheter bidrar til å skape en ideell og smidig HR-strategi som er skreddersydd for deres bedrift og deres behov. Bruk funnene fra den interne og eksterne analysen til å bistå i dette steget.
Ved hjelp av andre ledere i virksomheten bør HR-avdelingen som jobber med utarbeidelsen av den nye strategien, identifisere risikoer og muligheter som må vurderes for effektiv planlegging. Ledere bør bidra til å kartlegge en strategisk plan som kan bidra med å redusere tenkelige faktorer som kan avspore bedriften fra fremtidige mål.
Når du har identifisert risikoene og mulighetene, er neste trinn å finne hullene i strategien din. En behovsanalyse vil påpeke hvilke styrker og svakheter virksomheten har. Dermed kan bedriften din allokere ressursene sine på en effektiv og optimal måte.
De fleste bedrifter klarte ikke å endre strategien og omstille seg til den nye normalen etter pandemien. Dette var hovedsakelig på grunn av deres manglende evne til å ha forutse en slik trussel. En behovsanalyse synliggjør slike uforutsette hendelser og gir deg mulighet til å lage alternative strategier.
Å oppnå suksess med en HRM-strategi avhenger like mye av implementeringen. Etter at du har utført analyse og prognoser, er det på tide å begynne å implementere de ansatte i den nye strategien.
For at de ansatte skal oppleve HRM strategien som noe positivt, bør du:
Når du har implementert HRM-strategien i bedriften, er det like viktig å måle og spore fremgangen. Evaluer fremdriften med jevne mellomrom for å hjelpe til med å administrere og kontrollere din nye HRM-strategi.
Er du klar til å implementere din egen HRM-strategi til virksomheten din? Sjekk ut HRM-verktøyet som gir deg oversikt over hele organisasjonen til enhver tid.